Kedvenc Mazdánk a mérőpadon

A Totalcar Erőmérő sorozatában egy kedves ismerős került a teljesítménymérő padra az Autokorbelnél. A Mazda MX5-ös sorozata az, amit mindenki szeret, mindenkinek ki kell egyszer próbálnia, de vajon mit tud a közkedvelt 1,8-as DOHC-motor a mérőpadon?

Már számtalanszor írtunk a Mazda MX5-ös sorozatáról, többünknek volt is sajátja, Winkler is szerette, nekem is volt, Sturcz Antinak pedig most is van. Legutóbb Anti írt róla egy remekbe szabott összefoglalót, ami az egész sorozatról szól, sok szemszögből nézve.

Nehéz olyannak mesélni az MX5-ösről, aki soha nem vezette még, mert papíron nincs benne semmi különös, legfeljebb a szerény menetkész tömeg. Ez az autó nem a nagy gyorsulásról vagy brutális lassulásról, de nem is a nagy végsebességről szól. Nincs benne sok száz lóerő, eszement nyomaték sem, de ez nem baj, mert ez a kis, hátsókerék-hajtású, kétüléses japán a tiszta vezetési élményről, a jó irányíthatóságról és a közvetlen reakciókról szól, amelyeket nehéz klasszikus fogalmak közé szorítani.

Ezért lehetséges, hogy már az MX-5 az 1,6-os alapváltozata is nagyon jó autó, hiszen a közvetlenség ugyanúgy jár hozzá, mint a csúcskivitelhez. Persze az igazi az 1,8-as, mert nyomatékosabb, kicsit erősebb és gyakran sperrdifis.

Sajnos azt is tudjuk, hogy a nagyobb motor egyúttal érzékenyebb, kicsit jobban szereti az olajat, mint az 1,6-os, illetve hajlamosabb a gyűrűkopásra, de nagyjából ennyi, nagyon megbízható, erős és forgós ez a szívó négyhengeres is, szeretjük.

Felépítését tekintve igazi klasszikus motor a Mazdáé, nem csak a dupla vezérműtengely (DOHC) és a tizenhat szelep miatt, hanem a hosszirányú beépítés miatt is. Vérbeli roadster, minden tekintetben. A facelift előtti, 2000-es évjárat körüli motorokat 140 lóerősnek szokták mondani, a facelift utániakat pedig 144 vagy 146 lóerősnek. Ennek oka a módosított vezérlés, valamint a változó szelepvezérlés, ami az első 1,8-asokban még nem volt.

A mérésen megjelent Mazda már bőven a frissítés utáni időszakból származik hiszen 2004-ben készült, a NB széria utolsó gyártási éve pedig a 2005 volt. Papíron 146 lóerős 7000-es fordulaton és 168 Nm a nyomatéka 5000-nél. Láthatjuk, hogy mindkét fordulatszám-adat szokatlanul magas, az autó igényli a pörgetést, sportosra hangolták a motort. Ez nem azt jelenti, hogy az 1,8-as lent gyengén megy, sőt az 1840 köbcentis motornak kis fordulaton egészen jó a nyomatéka az 1,6-ossal összevetve.

Egyszerűen arról van szó, hogy a fordulatszám-korlátozás 7200-nál van, sokáig engedi pörögni az elektronika a motort, ezért ha úgy tartja kedvünk, hosszan forgathatjuk a fokozatokat, nagyon széles a terhelhető fordulatszám tartomány, ami szintén hozzátesz az MX-5 nagyszerűségéhez.

Meglehetősen keveset tudunk arról, hogy a motor mit tud valójában. Az Erőmérő mai epizódjában szereplő példányban 147 ezer kilométer van, ami nem sok, de jellemző ezekre a szívómotorokra, hogy csak és kizárólag akkor tudják a névleges teljesítményt, ha szerkezetileg tökéletes állapotban vannak, vagyis ha jók a gyertyák, tiszta az üzemanyagrendszer, illetve a légszűrő, megfelelő a benzin minősége és persze minden elektronika, minden szenzor hibátlanul működik.

Csakhogy mindez legfeljebb a gyári tesztlaborban szokott így lenni, amikor bemérik a motor teljesítményét, utána már ritkán fordul elő. Ezért is voltunk kíváncsiak az MX5-ös 1,8-as motorjának a mérésére – vajon a nagy fordulatú, megbízható Mazda motor mennyire képes megközelíteni a gyári adatait.

A bemelegítés után indult a mérés, a motor hangját a mérőgörgők sivító hangja szinte teljesen elnyomta. A magasabb fordulatszám tartományban sem változott a motor orgánuma, nem lett ércesebb vagy más tónusú, csak simán ordítani kezdett, majd a 7200-nál belépő fordulatszám-korlátozó vetett véget az orgiának.

A mérés után néhány percig alapjáraton hagytuk visszahűlni, majd leállítottuk. Tipikusan az az érzés volt mindenkiben, hogy ezt még százszor ugyanígy meg lehetne csinálni, a motor biztosan nem szenvedné meg.A görbe alakja tankönyvi, semmi púp vagy beszakadás, de van néhány fontos tanulság is. Ha kíváncsiak vagytok a részletekre, esetleg hallani akarjátok a hétezren forgó japán csodát, nézzétek meg a videót.


Forrás: Totalcar

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük