A, B… NB! a második Miata

1997-ben a Tokyo Autószalonon került bemutatásra a második generációs MX-5, azaz az NB jelölésű kasztni. 1998-ban megkezdték a gyártást az 1999-es modell évre. Az új széria erősebb motor opciókat és új karosszériát is hozott magával. Az akkori induló ára megközelítőleg 5 millió forint volt. Az új bódé legszembetűnőbb változása pedig a bukólámpa hiánya.

Külső méreteiben is hízott picit a Madzag, szélesebb, mint elődje volt, illetve a tengelytáv is nőtt néhány mm-t, az autó tömege 1000 kg lett, ennek ellenére valamivel aerodinamikusabb, mint pislogós elődje volt.

Az NB-ben már sok változtatás történt a kasztnin belül is, blokkolásgátlós fékrendszer, nagyobb kerekek, és gumiabroncsok kerültek fel, a könnyűfém féktárcsák mérete 275 mm-esek lettek, a kifejezetten sportra szánt darabokat pedig gyárilag 195/50/R15 méretű abroncsokkal szerelték.
Az NB-t gyártották 1,6 literes és 1,8 literes motorral is. 1,8 literes hengerűrtartalommal összesen ötféle kódon futó motor verzió/frissítés került piacra az évek alatt, ebből egy, a BP-4W 4 hengeres, IHI RHF5 VJ35 turbóval szerelt változat került a MazdaSpeed MX-5-be a 2004-2005-ös modellévben.

Ha valaki ismeri a Mazda által gyártott kocsikat, azt tudhatja, hogy volt még néhány Mazda Speed néven megjelent modell, például a Mazda 3 MPS vagy a Mazda 6 MPS, bár ezek közül egyik sem sportautó alapvetően. Mind a 3-asnak, mind a 6-osnak jót tett az a DISI turbós 2,3 literes benzinmotor, ezzel 260 lóerőre tettek szert az egyébként családi autóként funkcionáló járgányok.

No de elkanyarodtam a témámtól, szóval az MX-5 NB Mazda Speed kiadásának motorház teteje alatt is ott sziszegett egy turbós benzinmotor, amelynek segítségével az NB 178 lóerő és 133 kW teljesítményt tudhatott a magáénak, amivel továbbra sem volt a leggyorsabb autó a földön, de lassú sem.

0-100 km/h sebességre 6,2 mp alatt gyorsult, végsebessége pedig 210 km/h volt. Bilstein futóművek, hatsebességes manuális váltó és szélesebb gumiabroncsok kerültek a Speed Miatára. 17 colos Racing Hart alu cipőket is kapott a kocsika, valamint erősebb kuplungot, és módosított hajtásláncot is. A MazdaSpeed Miata ötféle színben volt elérhető ever, Velocity Red Mica, Titanium Gray Metallic, Lava Orange, Sunlight Silver Mica és Black Mica.

Visszakanyarodván a halandó emberek Miatáihoz, a második generáció motorjai a következőképp alakultak:

  • 1998 – 2001: B6-ZE, 1,6 literes sornégyes motor, 81 kW és 108 lóerős teljesítménnyel, 5 sebességes manuális váltóval
  • 1998 – 2001: BP-4W, 1,8 literes sornégyes, 100 kW és 140 lóerős teljesítménnyel, 5 vagy 6 sebességes manuális váltóval
  • 2001 – 2005: B6-ZE, 1,6 literes sornégyes, 82 kW és 110 lóerős teljesítmény, 5 sebességes manuális váltóval
  • 2001 – 2005: BP-Z3, 1,8 literes sornégyes, 109 kW és 146 lóerős teljesítmény, 5 vagy 6 sebességes manuális váltóval

Ha felmerülne benned a kérdés, hogy mi történt 2001-ben, amitől a motorok hirtelen kaptak egy kis kupac lovat meg néhány kW-ot a válaszom a következő: NBFL! A 2001-es modellévben bemutatott Mazda MX-5 NBFL néhány külső változtatást is hordozott, valamint a beltérben is voltak újdonságok. A korábban opcionálisan választható ködlámpák, alapfelszereltséggé váltak, a műszerfal mérő óráinak hátlapja fehér lett, a megvilágítás és a számok pedig pirosak.

Az ülések is változtak magasabbra kerültek a fejtámlák, és ergonomikusabbak lettek az oldalsó párnák kialakításai. Az izmosabb darabok már érkeztek 16 colos kerekeken, és alacsony profilú gumiabroncsokkal is (205/45VR16). Bilstein futóművek, nagyobb fékek, erősített nyúlványok, küszöbök, 6 sebességes kézi váltó és bőrülések kerültek az NBFL-be. Az autó teste meg lett erősítve, 16%-ot nyertek a hajlító merevségen, és 22%-ot a torziós merevségen így a lehető legkönnyebb NBFL tömege 1065 kg volt.

1999-ben töltötte 10. születésnapját a modell, így kiadásra került egy Anniversary, azaz egy évfordulós kiadás is. Az anni-ba belekerült minden gyárilag ami addig csak opcionális extraként volt elérhető, nevezetesen egy 6 fokozatú sebességváltó, Bilstein lengéscsillapítók, 15 colos alumínium kerekek, és egy Torsen LSD (limited slip differential) A különleges kiadás egyetlen színben Sapphire Blue Mica árnyalatban volt elérhető ezt a színt „ártatlan kéknek” hívták japánban.

Az ülések Alcantara bőrből készültek, és a padlószőnyegekkel harmonizáló kék fekete színben pompáztak. Három ágú Nardi, bőrrel borított kormánykerék és váltókar is járt az Annihoz. BOSE hangrendszer gondoskodott a megfelelő szabadtéri koncertélményről. A középkonzolt a szénszál és a rozsdamentes acél uralja. A hatsebességes Anni modell valamivel fürgébb, mint sima 1,8-as társai, de nem számot tevő a különbség.


Forrás: Alapjárat

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük